Samen met andere docenten van de afdeling Eerstelijnsgeneeskunde dragen AMPHI medewerkers zorg voor onderwijs op het gebied van Public Health. De focus van AMPHI ligt daarbij op onderwijs in infectieziekten epidemiologie en integraal gezondheidsbeleid aan zowel Bachelor als Master studenten Geneeskunde en Biomedische Wetenschappen van de Radboud Universiteit. Het onderwijs wordt verzorgd door experts die voor het onderwijs putten uit hun vakinhoudelijke kennis en ervaring. Het onderwijs wordt altijd opgehangen aan actuele infectieziekten- of gezondheidsbeleidvraagstukken.
Infectieziekten epidemiologie onderwijs
De onderwijslijn infectieziekten epidemiologie begint in het eerste jaar van de studie Biomedische Wetenschappen (BMW) en loopt door tot in de Master fase. In verschillende kern- en keuzeblokken worden modules over infectieziekten epidemiologie gegeven over actuele infectieziekten problematiek, vaak bestaande uit een Hoorcollege, Practicum, Zelfstudieopdracht en een Responsiecollege. Aan bod komen onder andere de volgende onderwerpen:
- Essentiële stappen in infectieziekte-uitbraak onderzoek? (1e jaar Bachelor).
- Maatregelen om een uitbraak tot staan te brengen, met de bofuitbraak die van 2009-2012 onder Nederlandse studenten plaatsvond als voorbeeld (2e jaar bachelor).
- Is mazelen eradicatie haalbaar in Nederland en zo ja, hoe en wanneer (3e jaar Bachelor).
- Het opzetten en uitvoeren van wetenschappelijk (infectieziekten) onderzoek in een resource-limited setting (3e jaar Bachelor).
In de Master fase kunnen studenten kiezen voor het 4-weekse keuzeblok ‘Infectious Diseases Epidemiology’. In dit Engelstalige keuzeblok verwerven Master studenten BMW kennis over infectieziekten surveillance, uitbraakonderzoek, modelleren en andere infectieziekten gerelateerde epidemiologische technieken. Naast docenten van het UMC St Radboud wordt een belangrijke bijdrage verzorgd door medewerkers van het RIVM en van artsen infectieziektebestrijding van de GGD-en uit de AMPHI regio.
Daarnaast begeleidt AMPHI een aantal groepen studenten die voor de opleiding BMW een onderzoeksvoorstel moeten schrijven.
Voor de opleiding Geneeskunde wordt onder andere een Q-koorts simulatie verzorgd voor 1e-jaars studenten.
Integraal gezondheidsbeleid onderwijs
De medewerkers van AMPHI integraal gezondheidsbeleid dragen op verschillende momenten bij aan de Public Health onderwijslijn in het curriculum geneeskunde en BMW. Centraal in dit onderwijs staat de volksgezondheid, de zorg voor groepen mensen en individuen in relatie tot de samenleving, hun directe omgeving en leefstijl. Het meeste onderwijs wordt geïllustreerd met thema’s als overgewicht, roken, alcoholgebruik, gezonde zwangerschap. De volgende onderwerpen komen aan bod:
- Volksgezondheid, determinanten en principes van preventie (1e jaar Bachelor Geneeskunde).
- Obesitas, leefstijl en de obesogene samenleving (3e jaar Bachelor Geneeskunde).
- Principes van preventie (3e jaar Bachelor BMW).
- De gezondheid op wijkniveau (3e jaar Bachelor BMW).
- Project: naar een betere samenwerking van hulpverleners rondom de jeugdgezondheidszorg (3e jaar Bachelor Geneeskunde).
- Project: ondersteunen van ouders bij het bevorderen van gezond eetgedrag van hun kinderen (3e jaar Bachelor Geneeskunde).
- Gezondheidsbevordering en epidemiologie (5e jaar Geneeskunde).
Onderzoeksstage
Studenten Biomedische Wetenschappen en Geneeskunde kunnen hun onderzoeksstage (Bachelor en Master) volgen bij één van de verschillende AMPHI onderzoeksprojecten. De verschillende types stages die studenten Biomedische Wetenschappen en Geneeskunde kunnen volgen vindt u hier. Naast dat studenten zelf contact kunnen opnemen met AMPHI voor een stage bij een GGD, kan er vanuit de GGD ook actief geworven worden. Voor meer informatie over mogelijkheden binnen lopende of geplande projecten kunt u contact opnemen met een van de AMPHI coördinatoren.